Teacher-Student Relationship: Pedagogical Interactions in Digital Environments in Elementary Education in Time of Pandemic
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1397Abstract
In this article, we make a presentation about the path chosen by the São Paulo State Department of Education to carry out school activities in basic education between the months of April and December 2020, using an application and a printed book sent to the student, considering the context of quarantine and social isolation of the city of São Paulo adopted in the period. We have three objectives, namely: (i) to describe the interaction tools adopted by the municipality as a way of training students and teacher-student interaction; (ii) verify whether, in addition to the issue of educational interaction, other measures were instituted with the purpose of assisting families; and (iii) discuss the strategies adopted by the municipality in order to assist students and their families. The methodology used is the documentary research (GIL, 2002). The results achieved confirm that strategies were adopted using a digital platform and sending books to students by the municipal education department. However, it is necessary to think about alternative paths for students and teachers who do not have access to digital technology or live in areas where the book has not been delivered, so that it is possible for teacher-student interaction to mitigate inequalities in access to the education. Thus, we show that digital teaching-learning strategies adopted in basic education, whether in moments of social isolation or in person attendance, must take into account the different social realities for it to be effective.
Keywords: Basic education. Digital interaction. Social isolation.
Downloads
References
ALVES, L. Educação remota: entre a ilusão e a realidade. Interfaces científicas - Educação, v. 8, n. 3, 2020. Disponível em: https://periodicos.set.edu.br/index.php/educacao/article/view/9251. Acesso em: 10 jan. 2021.
BRASIL. Lei nº 11.947, de 16 de junho de 2009. Dispõe sobre o atendimento da alimentação escolar e do Programa Dinheiro Direto na Escola aos alunos da educação básica. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2009/Lei/L11947.htm . Acesso em: 17 jan. 2021.
BRASIL. Ministério da Educação. Decreto 9.057, de 25 de maio de 2017. Disponível em: www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/decreto/D9057.htm. Acesso em: 16 jan. 2021.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação - CNE. Parecer CNE - CPN 5/2020. Publicado em 4 mai. 2020 e homologado em 1 jun. 2020. Disponível em: https://www.semesp.org.br/wp-content/uploads/2020/05/Parecer-CNE-CP_5_2020-1.pdf-HOMOLOGADO.pdf. Acesso em: 16 jan. 2021.
CASTRO, E. A.; QUEIROZ, E. R. de. Educação a distância e ensino remoto: distinções necessárias. Revista Nova Paideia - Revista Interdisciplinar em Educação e Pesquisa, v. 2, n. 3, p. 3-17, 14 set. 2020. Disponível em: ojs.novapaideia.org/index.php/RIEP/article/view/40/31. Acesso em: 16 jan. 2021.
COSTA, M. R. M.; COELHO, P. M. F.; TAVARES, Sergio M. N. Potencialidades educacionais do Wattpad: problematizando o conceito de cronotopo. Práxis educativa. Ponta Grossa, v. 15, e2013247, p. 1-21, 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/13217/209209211450. Acesso em: 8 jan. 2021.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
MARQUES, R. A ressignificação da educação e o processo de ensino-aprendizagem no contexto de pandemia da COVID-19. BOCA. Boa Vista, v. 3, n. 7, 2020. Disponível em: https://revista.ufrr.br/boca/article/view/Marques. Acesso em: 8 jan. 2021.
REIS, D. dos S.. Coronavírus e desigualdades educacionais: reposicionando o debate. Olhar de Professor. Ponta Grossa, v. 23, p. 1-5, 2020. Disponível em: http://www4.fe.usp.br/wp-content/uploads/coronavirus-e-desigualdades-educacionais-diego-reis.pdf. Acesso em: 8 jan. 2021.
SANCHES, E. M. B. C. C.; PARDIM, Renata Pereira. Fechamento das escolas; entre a necessidade do isolamento social e a essencialidade do serviço educacional – como ficam as crianças? p. 239-244. In: LIBERALI, Fernanda Coelho et al. (orgs). Educação em tempos de pandemia: brincando com um mundo possível. Campinas: Pontes Editores, 2020.
SíO PAULO. Decreto nº 64.881, de 22 de março de 2020. 2020a. Disponível em: https://www.saopaulo.sp.gov.br/wp-content/uploads/2020/03/decreto-quarentena.pdf. Acesso em: 8 jan. 2021.
SíO PAULO. Decreto nº 59.298, de 23 de março de 2020. 2020b. Disponível em: http://legislacao.prefeitura.sp.gov.br/leis/decreto-59298-de-23-de-marco-de-2020%20. Acesso em: 14 jan. 2021.
SCHIRATO, M. A. R. Novo normal: entenda melhor esse conceito e seu impacto em nossas vidas. Entrevista realizada em 7 mai. 2020. Disponível em: https://www.insper.edu.br/noticias/novo-normal-conceito/. Acesso em: 8 jan. 2021.
SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇíO – SME-SP. Disponível em: https://educacao.sme.prefeitura.sp.gov.br/coronavirus/. Acesso em: 8 jan. 2021.
SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇíO – SME-SP. Alimentação escolar: valor unitário das refeições. Última atualização, 2019. Disponível em: http://dados.prefeitura.sp.gov.br/dataset/alimentacao-escolar-valor-unitario-das-refeicoes. Acesso em: 18 jan. 2021.
SECRETARIA MUNICIPAL DE EDUCAÇíO – SME-SP. Demanda registrada e matrículas: Educação infantil, Fundamental e EJA. Última atualização, 2021. Disponível em: http://dados.prefeitura.sp.gov.br/dataset/demanda-e-matriculas. Acesso em: 14 jan. 2021.
SOUSA, A. P. R. de; COIMBRA, Leonardo J. Pinho. A educação e as novas tecnologias de informação e comunicação no contexto da pandemia do novo coronavírus: o professor "R" e o esvaziamento do ato de ensinar. Revista Pedagogia Cotidiano Ressignificado, v. 1, n. 4. Disponível em: https://rpcr.com.br/index.php/revista_rpcr/article/view/3/3. Acesso em: 8 jan. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.