Remote Teaching for Whom? Report of Experiences in Four Public Schools in Rio de Janeiro during the COVID 19 Pandemic
Abstract
The 2020 pandemic left many consequences, including in public education. Focusing on the reality experienced by three teachers during this period, the objective of this work is to report the experience of remote education in four public schools in the state of Rio de Janeiro (two located in the municipality of Rio de Janeiro, one in the municipality of Nova Iguaçu and another in the municipality of Japeri). The study analysed the adherence of the students and the use of different Digital Information and Communication Technologies. The teachers work with Science and Biology and the tools used to assist students during this period were: Microsoft Teams, Escola Mais Digital, Google Classroom platforms, which were officially contracted by each educational network respectively. In addition, WhatsApp, e-mail and printed materials were used. All schools presented a low student's adherence to remote activities, reaching a maximum of 25% of responses. Therefore, an online survey was targeted at the pedagogical coordinators who contacted students previously. The results made it possible to identify the main reasons presented by students that did not adhere to the remote activities. General data showed that regardless of the municipality, school, modality, level of education and the age of students, the results were very similar, indicating to the difficulties in accessing digital technologies and lack of autonomy were the main reasons for not adhering to the remote teaching.
Keywords: Covid-19 pandemic. Emergency teaching. Public schools. Science teaching.
Downloads
References
ATLAS, DA VIOLÊNCIA. Organizadores: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada; Fórum Brasileiro de Segurança Pública. Brasília: Rio de Janeiro: São Paulo: Instituto de Pesquisa Econômica Aplicada, 2019. Disponível em: https://www.ipea.gov.br/atlasviolencia/download/19/atlas-da-violencia-2019 Acesso em: 03 nov 2020.
BRASIL. Lei de diretrizes e bases da educação nacional (atualizada). Brasília, Senado Federal, Coordenação de Edições Técnicas. 58p. [2017]. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/529732/lei_de_diretrizes_e_bases_1ed.pdf. Acesso em 22 ago. 2020.
BRASIL. Lei nº 13.979 de 6 de fevereiro de 2020. Dispõe sobre as medidas para enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do coronavírus responsável pelo surto de 2019. Diário Oficial da União. Seção 1. Atos do Poder Legislativo. Brasília- DF [2020a]. Disponível em: https://pesquisa.in.gov.br/imprensa/jsp/visualiza/index.jsp?data=07/02/2020&jornal=515&pagina=1&totalArquivos=77. Acesso em 22 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. CNE/CP n° 5/2020. Proposta de parecer sobre reorganização dos calendários escolares e realização de atividades pedagógicas não presenciais durante o período de pandemia da Covid – 19. Brasília, DF. [2020b]. Disponível em: em https://www.semesp.org.br/wp - content/uploads/2020/05/Parecer-CNE-CP_5_2020.pdf. Acesso 02 mai. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer 11/2020, de 7 de julho de 2020. Orientações Educacionais para a Realização de Aulas e Atividades Pedagógicas Presenciais e Não Presenciais no contexto da Pandemia. Brasília (DF). [2020c]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=148391-pcp011-20&category_slug=julho-2020-pdf&Itemid=30192 Acesso em 10 out 2020.
CALADO, A. C. A. O papel da família no acompanhamento da vida escolar dos filhos. Educação Pública, v. 20, nº 39, 13 de outubro de 2020. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/20/39/o-papel-da-familia-no-acompanhamento-da-vida-escolar-dos-filhos Acesso em: 15 ago 2020.
CASA FLUMINENSE. Mapa da desigualdade Região Metropolitana do Rio de Janeiro. Disponível em: https://casafluminense.org.br/mapa-da-desigualdade/. Acesso em 29 ago. 2020.
DIFFENBAUGH, N. S.; FIELD, C. B.; APPEL, E. A. The COVID-19 lockdowns: a window into the Earth System. Nature Reviews Earth Environment, v. 1, p. 1470–481, Jul. 2020. Disponível em: https://www.nature.com/articles/s43017-020-0079-1#Sec1. Acesso: 20 nov. 2020.
IPP. Instituto Pereira Passos. COLEÇíO ESTUDOS CARIOCA S. índice de Desenvolvimento Social - IDS: comparando as realidades microurbanas da cidade do Rio de Janeiro. 2008. Disponível em: http://portalgeo.rio.rj.gov.br/estudoscariocas/download/2394_%C3%8Dndice%20de%20Desenvolvimento%20Social_IDS.pdf Acesso em: 15 nov 2020.
ISP. INSTITUTO DE SEGURANÇA PÚBLICA. Rio de Janeiro. Estatísticas. Dados oficiais. 2015. Disponível em: . Acesso em: 10 set 2020.
JOYE, C. R.; MOREIRA, M. M.; ROCHA, S. S. D. Distance Education or Emergency Remote Educational Activity: in search of the missing link of school education in times of COVID-19. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 7, p. e521974299, 2020. Disponível em: https://rsdjournal.org/index.php/rsd/article/view/4299. Acesso em: 10 nov. 2020.
NOVA IGUAÇU. Decreto nº11891 de 13 de março de 2020. Dispõe sobre a criação do gabinete de crise enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do novo coronavírus. Nova Iguaçu: Secretaria Municipal de Educação: [2020a] Disponível em https://diario.novaiguacu.rj.gov.br/visualizar?diarioOficial=324. Acesso em 29 ago. 2020.
NOVA IGUAÇU. Secretaria Municipal de Educação de Nova Iguaçu lança cadastro on-line para alunos terem acesso a aulas e atividades complementares durante Covid-19. 14 de abril de 2020. [2020b] Disponível em: https://www.novaiguacu.rj.gov.br/2020/04/14/secretaria-municipal-de-educacao-de-nova-iguacu-lanca-cadastro-on-line-para-alunos-terem-acesso-a-aulas-e-atividades-complementares-durante-covid-19/ Acesso em 29 ago. 2020.
OPAS. Organização Pan-americana de Saúde. Banco de Notícias. OMS declara emergência de saúde pública de importância internacional por surto de novo coronavírus. [2020]. Disponível em: https://www.paho.org/bra/index.php?option=com_content&view=article&id=6100:oms-declara-emergencia-de-saude-publica-de-importancia-internacional-em-relacao-a-novo-coronavirus&Itemid=812. Acesso em 22 ago. 2020.
RIO DE JANEIRO. Decreto nº47246 de 12 de março de 2020. Regulamenta a Lei nº 13.979, de 6 de fevereiro de 2020 e estabelece medidas para o enfrentamento da emergência de saúde pública de importância internacional decorrente do novo coronavírus no âmbito do Município do Rio de Janeiro. Diário Oficial do Município do Rio de Janeiro. Atos do Prefeito. Rio de Janeiro - RJ. Ano XXXIII. nº. 243 . p. 3. 13 de março de 2020. [2020a]. Disponível em https://pge.rj.gov.br/comum/code/MostrarArquivo.php?C=MTA0NjQ%2C. Acesso em 22 ago. 2020.
RIO DE JANEIRO. Decreto Nº 46.970 de 13 de março de 2020. Dispõe sobre medidas temporárias de prevenção ao contágio e de enfrentamento da propagação decorrente do novo coronavírus (covid-19), do regime de trabalho de servidor público e contratado, e dá outras providências. Diário Oficial do Estado do Rio de Janeiro. Atos do Governador. Rio de Janeiro. Ano XLVI. n. 047-A. [2020b]. Disponível em https://coronavirus.rj.gov.br/wp-content/uploads/2020/03/IOERJ-200313.pdf. Acesso em 26 ago.2020.
RIO DE JANEIRO. Defensoria Pública do Estado do Rio de Janeiro. Diretoria De Estudos e Pesquisas De Acesso í Justiça. Relatório Educação e Covid. [2020c]. Disponível em: http://sistemas.rj.def.br/publico/sarova.ashx/Portal/sarova/imagem-dpge/public/arquivos/relat%C3%B3rio_educa%C3%A7%C3%A3o_e_Covid_-_21ago2020.pdf. Acesso em: 10 nov. 2020.
SARAIVA, K.; TRAVERSINI, C.; LOCKMANN, K. A educação em tempos de COVID-19: ensino remoto e exaustão docente. Práxis Educativa, v.15, p.1-24, ago. 2020. Disponível em: https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16289. Acesso em: 10 nov. 2020.
VIEIRA, K. M. et al. Vida de Estudante Durante a Pandemia: Isolamento Social, Ensino
Remoto e Satisfação com a Vida. EaD em Foco, v. 10, n. 3, e1147, 2020. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1147/574. Acesso em: 03 nov 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 EaD em Foco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.