Using Instagram as an Educational Strategy in a Pandemic Context: an Experience Report
Abstract
The article aims to report the experience of the teachers of technical teaching of Administration, from Colégio Pedro II, with the realization of lives in Instagram, promoted a teaching-learning space and collaborative environment, in the midst of the Covid-19 pandemic. The work was developed through the application of an online questionnaire, in search of student opinion on lives, in order to contemplate two predetermined objectives: 1) Moments of synchronous and asynchronous interaction between students and teachers were promoted, contributing to the support of social needs and affection in a pandemic context and 2) Lives contributed to the development of competence and learning in Management. Using Bardin(2015)'s content analysis and data mining carried out by the Iramuteq software, the objectives mentioned were contemplated, evidenced by the questionnaires results, which was constructed in a semi-structured manner, in order to promote a broad and articulated analysis of the teaching-learning processes, added to the reception processes, which occupied an even more prominent place, given the social distance.
Keywords: Pandemic. Instagram. Technical education. Management education.
Downloads
References
AL-BAHRANI, A.; PATEL, D.; SHERIDAN, B. Engaging students using social media: The students"™ perspective. International Review of Economics Education, v. 19, p. 36–50, 2015. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1477388015300025?via%3Dihub.
ALVES, A. L.; MOTA, M. F.; TAVARES, T. P. O Instagram no processo de engajamento das práticas educacionais: a dinâmica para a socialização do ensino-aprendizagem. Revista Rios Eletrônica, São Francisco, n. 19, 2018. p. 25-43.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. Lisboa, Portugal; Edições 70, LDA, 2015.
BRANDíO, C. R. A educação popular e a educação de jovens e adultos: antes e agora. In.: MACHADO, M. M. Formação de educadores de jovens e adultos. Brasília: Secad/MEC, UNESCO, 2008.
DOMINICÉ, P. A epistemologia da formação ou como pensar a formação. In: Currículo e processos formativos: experiências, saberes e culturas. Roberto Sidnei Macedo et al (orgs). Salvador: EDUFBA, 2012 (Escritos formaceanos em perspectiva).
FREITAG, R. Amostras sociolinguísticas: probabilísticas ou por conveniência? Revista de Estudos da Linguagem, Belo Horizonte, v. 26, n. 2, p. 667-686, 2018.
LIM, R. R. X.; ANG, A. S.; FUNG, F. M. Application of Social Media in Chemistry Education: Incorporating Instagram and Snapchat in Laboratory Teaching. Teaching and the Internet: The Application of Web Apps, Networking, and Online Tech for Chemistry Education. Washington, DC: American Chemical Society, 2017. p. 37–53. Disponível em: https://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/bk-2017-1270.ch003.
LIMA, L.; SILVA, D. G.; LOUREIRO, R. C. Redes sociais e docência: um estudo sobre a integração da rede social Instagram no contexto escolar. Humanidades e Tecnologias (Finom), Minas Gerais, v. 26, n. 2, p. 128-148, jul. 2020.
PEREIRA, J. A.; SILVA JÚNIOR, J. F.; SILVA, E.V. Instagram como ferramenta de aprendizagem no ensino de química. Revista Debates em Ensino de Química, [S/i], v. 5, n. 1, p. 119-131, jan. 2019.
SANTAELLA, L.. Linguagens Líquidas na Era da Mobilidade. São Paulo: Paulus, 2007
SANTANA, L. S. et al. A arte de reinventar a educação e o papel da cibercultura em tempos de distanciamento social. Revista Interinstitucional Artes de Educar. Rio de Janeiro, V. 6 – N. Especial – pág. 301 - 324 – (jun.– out. 2020): "Educação e Democracia em Tempos de Pandemia".
SANTOS, Edmea. Pesquisa-Formação na Cibercultura. Teresina: EDUFPI, 2019.
SILVA, C. M. R.; CASTRO FILHO, J. A.; FREIRE, R. S. Instagram e educação: a aprendizagem significativa de língua estrangeira em contextos não-formais de ensino. In: Congresso Brasileiro de Informática na Educação, 7., 29 out.-01 nov. 2018, Fortaleza (CE). Anais dos Workshops do VII Congresso Brasileiro de Informática na Educação (WCBIE 2018). Fortaleza (CE): SBC, 2018. p. 906-915.
SOUZA, M. A. R. et al . O uso do software Iramuteq na análise de dados em pesquisas qualitativas. Rev. esc. enferm. USP, São Paulo, v. 52, 2018 .
VALENTE, J. A.; ALMEIDA, M. E. B.; GERALDINI, A. F. S. Metodologias ativas: das concepções í s práticas em distintos níveis de ensino. Revista Diálogo Educacional, [S.L.], v. 17, n. 52, p. 455-478, 26 jun. 2017. Pontificia Universidade Catolica do Parana - PUCPR.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.