Textual Analysis of Academic Production on Guardianship Processes Within the Scope of Distance Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1239

Abstract

The tutor is one of the main mediation agents for teaching and learning in distance education due to the proximity he has with the student. Analyzing studies related to tutor / tutoring allows us to verify what has been approached as relevant themes for this theme. The objective of this work is to analyze 90 articles (6.55% of the total production) published in annals of CIET/ENPED- International Congress of Education and Technologies / Meeting of Researchers in Distance Education in the editions from 2012 to 2018. Through qualitative analyzes processed in the IRAMUTEQ software, we developed different graphic analyzes based on a textual corpus generated by these articles, which allowed us to verify what an expressive portion of Brazilian and foreign academic works on tutor / tutoring address in the annals of the selected event and their relationship with Technologies. The study compiles data and becomes an interesting search tool for the construction of academic works, as well as documents that guide the tutoring theme in distance education.

Keywords: Tutor. IRAMUTEQ. Textual analysis.

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Author Biographies

Cristiano da Cruz Fraga, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Mestrando em Educação em Ciências: Quí­mica da Vida e Saúde- Universidade Federal do Rio Grande do Sul- UFRGS. Especialista em História da ífrica e Afro-brasileira- FAPA e em Ensino da Filosofia- UFPel. Graduado em Licenciatura em História- FAPA. Professor de História na rede pública de ensino no RS. Tutor presencial do curso de especialização Educação: Espaços e possibilidades para Educação continuada- IFSul, Novo Hamburgo/RS.

 

 

Cecilia Decarli, Universidade Federal do Rio Grande do Sul- UFRGS

Doutoranda em Educação em Ciências: Quí­mica da Vida e Saúde-Universidade Federal do Rio Grande do Sul- UFRGS. Mestra em Biologia- Universidade do Vale do Rio dos Sinos- UNISINOS. Especialista em Gerenciamento Ambiental- ULBRA, Gestão Pública-UFSM, Ensino em Filosofia- UFPel e Tecnologias Educacionais para a prática docente no ensino da saúde na escola- FioCruz. Graduada em Ciências Biológicas- UNISINOS. Professora de Biologia e Ciências na rede pública de ensino do RS. Tutora presencial do curso de Licenciatura em Filosofia- UFPel, Novo Hamburgo/RS.

Cí­ntia Inês Boll, Universidade Federal do Rio Grande do Sul- UFRGS

Doutora e MEstra em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul-UFRGS, na linha de Pesquisa de Educação, Arte, Linguagem e Tecnologia.Pedagoga. Diretora do Departamento de Cursos e Polí­ticas da Graduação- DCPGRAD-UFRGS. Lí­der do Grupo de Pesquisa CNPq, LELIC - Laboratório de Estudos em Linguagem Interação Cognição/Criação, na linha de Pesquisa PROVIA: Comunidades Virtuais de Aprendizagem. 

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Published

2021-02-24

How to Cite

Fraga, C. da C., Decarli, C., & Boll, C. I. . (2021). Textual Analysis of Academic Production on Guardianship Processes Within the Scope of Distance Education. EaD Em Foco, 11(1). https://doi.org/10.18264/eadf.v11i1.1239

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Original Articles