Continued Teacher Education in Distance Education in Times of Pandemic: Contributions to Pedagogical Practice from the Perspective of Inclusive Education
Abstract
This work aims to analyze how the improvement course in Special and Inclusive Education offered by the CECIERJ Foundation contributed to the construction of pedagogical practices in the inclusive education context by course participants in the format of remote education. To this end, qualitative research was used as methodology with the use of questionnaires with 231 course participants. This course offered in the Distance Education modality started in March 2020, underwent some reformulations due to the pandemic caused by COVID-19. Thus, it was concluded that the course helped in the development of skills for the use of technological tools for planning and offering classes through remote teaching, in addition to training teachers in the perspective of inclusive education, enabling the rethinking of pedagogical practice.
Keywords: Inclusive education. Special education. Remote teaching. Continued education.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei n.9.394/96, 1996.
BRASIL. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da educação inclusiva. Brasília: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146
BRASIL. Lei Brasileira de Inclusão da Pessoa com Deficiência (Estatuto da Pessoa com Deficiência). 2015. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em 31/07/2020
BRASIL. Decreto nº 10.502 de 30 de setembro de 2020. Institui a Política Nacional de Educação Especial: Equitativa, Inclusiva e com Aprendizado ao Longo da Vida. 2020.
COSTA, M. R. M; SOUSA, J. C. Educação a Distância e Universidade Aberta do Brasil: reflexões e possibilidades para o futuro pós-pandemia. Revista Thema. Edição Especial. v.18, pp. 124-135. Disponível em http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1832/1535 Acessado em 03/10/2020.
FERREIRA. L. H.; BARBOSA, A. Lições de quarentena: limites e possibilidades da atuação docente em época de isolamento social. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-24, 2020. Disponível em https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/15483/209209213434 Acessado em 03/10/2020.
FIORI, R.; GOI, M. E. J. O ensino de Química na plataforma digital em tempos de Coronavírus. Revista Thema. Edição Especial. v.18, pp. 218-242. Disponível em http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/1807/1570 Acessado em 03/10/2020.
GAROFALO, D. Novas aprendizagens para formação docente com a pandemia. Ecoa: por um mundo melhor. 2020. Disponível em: https://www.uol.com.br/ecoa/colunas/debora-garofalo/2020/04/29/novas-prendizagens-para-formacao-docente-com-a-pandemia.htm. Acesso em 13/08/2020.
GATTI, B; ANDRÉ, M. A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em Educação no Brasil. In: WELLE, Wivian; PFAFF, Nicolle (Orgs.). Metodologias da Pesquisa Qualitativa em Educação: teoria e prática. p.29-38. Petrópolis: Vozes, 2011.
GIL, A C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo.
KENSKI, V. M. Tecnologias e ensino presencial e a distância. São Paulo: Papirus, 2004.
MANCHIAVELLI, J. L.; CAVALCANTE, P. S. Formação docente continuada baseada em cursos abertos massivos on-line (MOOCs): experiência da Universidade Federal de Pernambuco durante a pandemia pelo Coronavírus. Anais V Congresso sobre tecnologias na Educação (Ctrl+E 2020). pp.1-7. João Pessoa: Paraíba, 2020. Disponível em https://sol.sbc.org.br/index.php/ctrle/article/view/11446/11309 Acessado em 03/10/2020.
REDIG, A. G.; MASCARO, C. A. A. C.; DUTRA, F. B. S. A formação continuada do professor para a inclusão e o plano educacional individualizado: uma estratégia formativa? Diálogos e perspectivas em Educação Especial. v. 4, p. 33-44, 2017. Disponível em https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/dialogoseperspectivas/article/view/7328 Acessado em 03/10/2020.
SANDHOLTZ, J. H.; RINGSTAFF, C.; DWYER, D. C. Ensinando com tecnologia: criando salas de aula centradas nos alunos. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997.
SHIMAZAKI, E. M.; MENEGASSI, R. J.; FELLINI, D. G. N. Ensino remoto para alunos surdos em tempos de pandemia. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-17, 2020. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em 30/07/2020.
SOARES, C.; SANTOS, E. Artefatos tecnoculturais nos processos pedagógicos: usos e implicações para os currículos. In: LIBÂNEO, José Carlos. e ALVES, Nilda (Orgs.). Temas de pedagogia: diálogos entre currículo e didática. São Paulo: Cortez, 2013.
SOUZA, F. F.; DAINEZ, D. Educação Especial e Inclusiva em tempos de pandemia: o lugar de escola e as condições do ensino remoto emergencial. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, p. 1-17, 2020. Disponível em https://revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/16303/209209213524 Acessado em 03/10/2020.
TEIXEIRA, E. C. A. Educação e novas tecnologias: o papel do professor diante desse cenário de inovações. Webartigos, [S.l.], 24 jul. 2010.
TOZETTO, S. S. Docência e formação continuada. Anais XIII Congresso Nacional De Educação. EDUCERE, Curitiba, 2017. p. 24.537-24.549. Disponível em: https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/23503_13633.pdf. Acesso em 15/08/2020.
UNESCO. Declaração de Salamanca. 1994.
ZORDAN, P.; ALMEIDA, V. D. Parar pandêmico. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, e2015481, p. 1-18, 2020. Disponível em: https://www.revistas2.uepg.br/index.php/praxiseducativa. Acesso em 30/07/2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.