Continued Teacher Education in Distance Education in Times of Pandemic: Contributions to Pedagogical Practice from the Perspective of Inclusive Education

Authors

Abstract

This work aims to analyze how the improvement course in Special and Inclusive Education offered by the CECIERJ Foundation contributed to the construction of pedagogical practices in the inclusive education context by course participants in the format of remote education. To this end, qualitative research was used as methodology with the use of questionnaires with 231 course participants. This course offered in the Distance Education modality started in March 2020, underwent some reformulations due to the pandemic caused by COVID-19. Thus, it was concluded that the course helped in the development of skills for the use of technological tools for planning and offering classes through remote teaching, in addition to training teachers in the perspective of inclusive education, enabling the rethinking of pedagogical practice.

Keywords: Inclusive education. Special education. Remote teaching. Continued education.

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Author Biographies

Carla Cristina Cardoso Vimercati Vimercati , Fundação CECIERJ

Secretaria Municipal de Educação do Municí­pio do Rio de Janeiro
Mediadora Pedagógica da Fundação CECIERJ
Singular Gestão de Serviços

 Professora da Educação de Jovens e Adultos do primeiro segmento da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro e Tutora do curso de aperfeiçoamento em Educação Especial Inclusiva da Fundação CECIERJ.     

Débora Araujo Ramalho de Freitas Oliveira , Fundação CECIERJ

Professora do Ensino Fundamental I e II na Secretaria Municipal de Educação de Paracambi e Tutora do Curso de Aperfeiçoamento em Educação Especial Inclusiva da Fundação CECIERJ.       

Maiara da Silva Conceição Barreto, Fundação CECIERJ

  Professora de Educação Infantil da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro e Tutora do curso de aperfeiçoamento em Educação Especial Inclusiva da Fundação CECIERJ.    

Vanessa Canuto Coelho, Fundação CECIERJ

Professora dos anos iniciais da Secretaria Municipal de Educação do Rio de Janeiro e Tutora do curso de aperfeiçoamento em Educação Especial Inclusiva da Fundação CECIERJ. 

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Published

2021-03-01

How to Cite

Gomes Redig, A., Vimercati , C. C. C. V. ., Oliveira , D. . A. R. de F. ., Barreto, M. da S. C. ., Traverso da Conceição, M. T. da C., & Coelho, V. C. (2021). Continued Teacher Education in Distance Education in Times of Pandemic: Contributions to Pedagogical Practice from the Perspective of Inclusive Education. EaD Em Foco, 10(3). Retrieved from https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/1230