Health Interdisciplinarity approach in a Postgraduate Programin Pandemic Times: Artigo Original Experience of Remote and Synchronous Activity

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1161

Abstract

Introduction: With the suspension of classroom teaching activities in the country
due to the Covid-19 pandemic, such activities have been developed through
online platforms, synchronously and remotely. Objective: To evaluate and report
the experience of remote and synchronous activity in the postgraduate program,
in a workshop format on interdisciplinarity in the health area. Method: Qualiquantitative, descriptive, and cross-sectional study was carried out in a state
high education institution. In this activity, 28 postgraduate students, enrolled in
master's and doctoral degrees, took part of that. Data were collected through
a Google® form, made available to students in the Microsoft Teams virtual
room, after each activity, and / or sent by WhatsApp®. Quantitative data were
analyzed considering domains of structure, process, and result, using descriptive
statistics and qualitative data by content analysis. Results: In the domain of
structure, the quality of access, remote access equipment and the environment
were identified. In the domain of process, the interaction, participation, and
dynamics of the workshop were adequate. However, there were difficulties
regarding the skills while using the digital media. In the domain of results, the
understanding of the explored contents was achieved. In the qualitative analysis,
the category "evaluation of the activities carried out in the workshop on health
interdisciplinarity" presents the results including: expectations regarding the
activity; favorable and unfavorable aspects of the meetings; experienced feelings;
and, assessment of meeting expectations. Conclusion: The teaching activity in
remote and synchronous format was positively evaluated by the participants.
Their assessment considered the robust planning, pedagogical strategies for
the knowledge construction, based on synchronous dialogic interactions, and
exchange of experiences among the involved ones.


Keywords: Covid-19. Interdisciplinary placement. Interdisciplinary
communication. Health human resource training. Distance learning

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Author Biographies

Beatriz Rosana Gonçalves de Oliveira Toso, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutora em Ciências. Docente do Curso de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação Biociências e Saúde da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.

Ana Tereza Bittencourt Guimarães, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutora em Ciências, área de concentração em Ecologia e Recursos Naturais pela Universidade Federal de São Carlos (2009). Professora adjunta de Bioestatí­stica  e do Mestrado e Doutorado em Biociências e Saúde da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.

Cláudia Silveira Viera, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutora em Saúde Pública, docente do curso de Enfermagem e do Programa de Pós-Graduação Biociências e Saúde da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.

Rose Meire Costa, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutora em Zoologia, docente do curso de Biologia e do Programa de Pós-Graduação Biociências e Saúde da Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE.

Rosa Maria Rodrigues, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2005). Professora associada da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, no Curso de Enfermagem e no Mestrado e Doutorado de Biociências e Saúde .

Gicelle Galvan Machineski, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutora em Enfermagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (2011). Docente da Universidade Estadual do Oeste do Paraná, no Curso de Enfermagem e no Programa de Pós-Graduação Biociências e Saúde.

Solange Fátima Reis Conterno, Universidade Estadual do Oeste do Paraná

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos. Professora (Adjunto ní­vel C) no curso de Enfermagem e do Programa de Pós Graduação Strictu Sensu em Biociências e Saúde da Universidade Estadual do Oeste do Paraná. 

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Published

2020-11-29

How to Cite

Toso, B. R. G. de O. ., Guimarães, A. T. B. ., Viera, C. S. ., Costa, R. M., Rodrigues, R. M. ., Machineski, G. G., & Conterno, S. F. R. . (2020). Health Interdisciplinarity approach in a Postgraduate Programin Pandemic Times: Artigo Original Experience of Remote and Synchronous Activity. EaD Em Foco, 10(3). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i3.1161