A Possibility to Reduce Evasion in a Distance Mathematics Degree Course: the GEPAM Proposal
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1151Abstract
The current text is a part of a study about the evasion in EaD, and tells in which way a mediated studying group (Study Group and Research Initiation in Mathematics - GEPAM) can help to decrease the dropout in a Degree in Mathematics via distance learning. For this purpose, it uses the Critical Reading method, analyzing texts published by participants of this group from 2014 to 2018. Initially, the course researched in the context of Distance Education in the country is presented, after, the evasion in Distance Education is discoursed, next, the Critical Reading methodology is presented, and finally, it deals with the dynamics of the researched group, stressing the speeches of the participants regarding their performance in it. The main results pertain to the participation of the students inserted in the groups, promotion of workshops and other activities related to the initiation of teaching and how these aspects affected them to stay in the course. It is concluded that GEPAM promotes through collaboration, the feeling of belonging, the increase of academic performance and the initiation to teaching through didactic workshops to reduce dropout in the poles whose speeches were analyzed. It reaffirms the need to continue projects that involve students in Distance Education, and that studying in groups reduces evasion and increases their performance.
Keywords: Mathematical Education. Distance Education. Study group. Evasion.
Downloads
References
ABBAD, G. S.et al. Evasão em curso via internet: Explorando variáveis explicativas. RAE Eletrônica, v. 5, n. 2, p. 1676-5648, 2006. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/raeel/v5n2/v5n2a08.pdf. Acesso em: 10 jul. 2020.
ABBAD, G. S.et al. Panorama das pesquisas em educação a distância no Brasil. Estudos de Psicologia (UFRN), v. 15, n. 3, p. 291-298, 2010. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/epsic/v15n3/a09v15n3.pdf. Acesso em: 10 jul. 2020.
ALVES, L. S. et al. GEPAM: Polo São Lourenço do Sul: impactos do projeto em 2017. In: III Congresso de Ensino de Graduação, 2017, Pelotas. Anais do III Congresso de Ensino de Graduação. Pelotas: UFPel, 2017. Disponível em: http://cti.ufpel.edu.br/siepe/arquivos/2017/MD_04472.pdf. Acesso em: 12 jul. 2020.
BITTENCOURT, I. M. et al. Evasão nos cursos na modalidade de educação a distância: estudo de caso do Curso Piloto de Administração da UFAL/UAB. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 22, n. 83, p. 465-504, 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v22n83/a09v22n83.pdf. Acesso em: 10 jul. 2020.
CERVO, A. L. et al. Metodologia cientifica para uso dos estudantes universitários. 3.ed. São Paulo: McGraw-Hill do Brasil, 1983. 249 p.
COSTA, M. L. F. História e políticas públicas para o ensino superior a distância no Brasil: o programa universidade aberta do Brasil em questão. Revista HISTEDBR, v. 12, n. 45, p. 281-295, 2012. Disponível em: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/revista/edicoes/45/art18_45.pdf. Acesso em: 08 jul. 2020.
DANDOLINI, G. A.et al. Curso de Licenciatura em Matemática a Distância: Um Relato de Experiência. RENOTE. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 4, n. 1, 2006. Disponível em: http://www.cinted.ufrgs.br/renoteold/jul2006/artigosrenote/a47_21237.pdf. Acesso em: 06 jul. 2020.
FANTINEL, P. C. et al. A Formação Inicial do Professor de Matemática em Foco: a arquitetura pedagógica do CLMD/CEAD/UFPel. In: XI Congresso Brasileiro de Ensino Superior í Distância (XI ESUD), 2014, Florianópolis. Anais do XI Congresso Brasileiro de Ensino Superior í Distância, Florianópolis, 2014. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/280026407_A_FORMACAO_INICIAL_DO_PROFESSOR_DE_MATEMATICA_EM_FOCO_A_ARQUITETURA_PEDAGOGICA_DO_CLMDCEADUFPel. Acesso em: 06 jul. 2020.
FANTINEL, P. C.et al. Autorregulação da Aprendizagem na Educação a Distância Online. In: XVIII Conferência Internacional sobre Informática na Educação (XVIII TISE), 2013, Porto Alegre. Anais da XVIII Conferência Internacional sobre Informática na Educação, Porto Alegre, 2013. Disponível em: http://www.tise.cl/volumen9/TISE2013/146-154.pdf. Acesso em: 06 jul. 2020.
FELDKERCHER, N. O estágio na formação de professores presencial e a distância: a experiência do curso de matemática da UFPel. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2008. 176 p.
GONCALVES, E. S. et al. Grupo de Estudos e Iniciação í Pesquisa na írea de Matemática: O GEPAM em São Lourenço do Sul. In: CIC - Congresso de Iniciação Científica da UFPel, 2014, Pelotas. Anais do CIC - Congresso de Iniciação Científica da UFPel. Pelotas: UFPel, 2014a. Disponível em: http://cti.ufpel.edu.br/siepe/arquivos/2014/MD_01704.pdf. Acesso em:
jul. 2020.
GONCALVES, E. S. et al. Oficinas do GEPAM: Polo de São Lourenço do Sul. In: EREMATSUL, 2014, Bagé. Anais do EREMATSUL. Bagé: UNIPAMPA, 2014b. Disponível em: https://eventos.unipampa.edu.br/eremat/files/2014/12/RE_GONCALVES_00900417048.pdf. Acesso em: 08 jul. 2020.
GONCALVES, E. S. et al. Oficinas multilinguagens do GEPAM: Polo de São Lourenço do Sul. In: Congresso de Extensão e Cultura, 2014, Pelotas. Anais do Congresso de Extensão e Cultura: memórias de muitos tempos. Pelotas: UFPel, 2014c. Disponível em: https://eventos.unipampa.edu.br/eremat/files/2014/12/RE_GONCALVES_00900417048.pdf. Acesso em: 08 jul. 2020.
GROSSER, A. P. et al. Laboratório Multilinguagens: GEPAM como ação de extensão. In: IV Congresso de Extensão e Cultura, 2017, Pelotas. Anais do IV Congresso de Extensão e Cultura. Pelotas: UFPel, 2017. Disponível em: http://cti.ufpel.edu.br/siepe/arquivos/2017/XE_05093.pdf. Acesso em: 08 jul. 2020.
GRÜTZMANN, T. P.et al. As relações construídas com os polos no Curso de Licenciatura em Matemática a Distância. In: XIV Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância. 2017, Rio Grande. Anais do XIV Congresso Brasileiro de Ensino Superior a Distância. Rio Grande: FURG, 2017. p. 1034 – 1043. Disponível em: https://esud2017.furg.br/images/arquivos/ANAIS_ESUD2017_final.pdf. Acesso em: 09 jul. 2020.
HEBERLE, A. G. P. et al. GEPAM - Grupo de Estudos e Pesquisa na írea de Matemática: uma articulação de ensino e iniciação í pesquisa. In: EREMATSUL, 2014, Bagé. Anais do EREMATSUL. Bagé: UNIPAMPA, 2014. Disponível em: https://eventos.unipampa.edu.br/eremat/files/2014/12/PO_HEBERLE_38826631034.pdf. Acesso em: 09 jul. 2020.
HEBERLE, A. G. P. et al. GEPAM - Grupo de Estudos e Pesquisa na írea de Matemática - impactos do GEPAM até 2014/02. In: CEG - Congresso de Ensino de Graduação, 2015, Pelotas. Anais do CEG - Congresso de Ensino de Graduação. Pelotas: UFPel, 2015. Disponível em: https://eventos.unipampa.edu.br/eremat/files/2014/12/PO_HEBERLE_38826631034.pdf. Acesso em: 09 jul. 2020.
LIMA, G. P. et al. GEPAM do polo de Sapucaia do Sul: A trajetória de um grupo de estudantes do CLMD. In: CIC - Congresso de Iniciação Científica da UFPel, 2014, Pelotas. Anais do CIC - Congresso de Iniciação Científica da UFPel. Pelotas: UFPel, 2014. Disponível em: http://cti.ufpel.edu.br/siepe/arquivos/2014/MD_02726.pdf. Acesso em: 09 jul. 2020.
MAIA, M. C. et al. Análise dos índices de Evasão nos Cursos Superior a Distância do Brasil. 2004. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/266023475_Analise_dos_indices_de_evasao_nos_cursos_superiores_a_distancia_do_Brasil. Acesso em: 14 jul. 2020.
PINTO, A. C. M. Constituição da docência no Curso de Licenciatura em Matemática a Distância da Universidade Aberta do Brasil (UAB): Um itinerário formativo. 2018. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática, Universidade Federal de Pelotas, Pelotas.
PINTO, S. P. W. et al. Laboratório Multilinguagens da UFPEL – uma experiência interligando ensino, pesquisa e extensão. In: XII Encontro Nacional de Educação Matemática, 2016, São Paulo. Anais do XII Encontro Nacional de Educação Matemática. São Paulo, 2016. Disponível em: http://www.sbem.com.br/enem2016/anais/pdf/8369_4350_ID.pdf. Acesso em: 08 jul. 2020.
PRANKE, A. et al. Formação inicial de professores em Matemática a Distância: o portfólio como instrumento de reflexão nos estágios. Educação em Revista (UNESP. MARíLIA), v. 16, n. 2, p. 83-96, 2015. Disponível em: http://revistas.marilia.unesp.br/index.php/educacaoemrevista/article/view/5477. Acesso em: 07 jul. 2020.
RADIN, M. M. T. Limites da EAD para a materialização do direito í educação: estudo sobre a evasão em um polo do Curso de Licenciatura em Matemática a Distância da Universidade Federal de Pelotas. 2015. Dissertação (Mestrado em Política Social) - Programa de Pós-Graduação em Política Social, Universidade Católica de Pelotas, Pelotas.
RADIN, M. M. T.; LESTON, S. S.; CUNHA, M. S. Limites da EAD para a materialização do direito í educação: um estudo sobre a evasão. Práxis Educacional, v. 13, n. 24, p. 55-75, 2016. Disponível em: http://periodicos2.uesb.br/index.php/praxis/article/view/929/792. Acesso em: 06 jul. 2020.
RAMOS, R. C. S. S.et al. GEPAM: Grupo de estudos e iniciação í pesquisa na área de matemática: uma possibilidade de aprendizagem em educação a distância. In: III Congresso Internacional de Educação Superior a Distância, 2017, Rio Grande. Anais do III Congresso Internacional de Educação Superior a Distância, 2017. p. 1373-1385. Disponível em: https://esud2017.furg.br/images/arquivos/ANAIS_ESUD2017_final.pdf. Acesso em: 06 jul. 2020.
ROSA, C. B. et al. GEPAM - Grupo de Estudos e Pesquisa na írea de Matemática: uma articulação de ensino e iniciação í pesquisa. In: CIC - Congresso de Iniciação Científica da UFPel, 2014, Pelotas. Anais do CIC - Congresso de Iniciação Científica da UFPel. Pelotas: UFPel, 2014. Disponível em: http://cti.ufpel.edu.br/siepe/arquivos/2014/MD_01704.pdf. Acesso em: 03 jul. 2020.
SALAZAR, S. B. et al. A História em Construção do CLMD/CEAD/UFPel a Partir do Núcleo Docente Efetivo. In: X Congresso Brasileiro de Ensino Superior í Distância, 2013, Belém. Anais do X Congresso Brasileiro de Ensino Superior í Distância, Belém, 2013. Disponível em: https://docplayer.com.br/12599921-A-historia-em-construcao-do-clmd-cead-ufpel-a-partir-do-nucleo-docente-efetivo.html. Acesso em: 02 jul. 2020.
SANTOS, S. C. A problemática da evasão em uma licenciatura em matemática a distância: a compreensão dos alunos iniciantes. In: Simpósio Internacional de Educação a Distância, 2014, São Carlos. Anais do Simpósio Internacional de Educação a Distância. São Carlos, 2014. Disponível em: http://www.sied-enped2014.ead.ufscar.br/ojs/index.php/2014/article/view/636/367. Acesso em: 03 jul. 2020.
SILVA FILHO, R. L. et al. A evasão no ensino superior brasileiro. Caderno de Pesquisa, v. 37, n. 132, p. 641-659, 2007. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/cp/v37n132/a0737132.pdf. Acesso em: 12 jul. 2020.
SILVA, S. R. P. A produção de vídeos no Estágio Supervisionado em um curso de Matemática a Distância. In: XX EBRAPEM - Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós Graduação em Educação Matemática, 2016, Curitiba. Anais do XX EBRAPEM - Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós Graduação em Educação Matemática, Curitiba, 2016. Disponível em: http://www.ebrapem2016.ufpr.br/wp-content/uploads/2016/04/gd6_sandro_silva.pdf. Acesso em: 05 jul. 2020.
SILVEIRA, L. R. S. et al. Impactos do GEPAM no Curso de Matemática a Distância nos Anos de 2016/2017. In: III Congresso de Ensino de Graduação, 2017, Pelotas. Anais do III Congresso de Ensino de Graduação. Pelotas: UFPel, 2017. Disponível em: http://cti.ufpel.edu.br/siepe/arquivos/2017/MD_04570.pdf. Acesso em: 06 jul. 2020.
SILVEIRA, L. R. S. et al. GEPAM como alternativa para a diminuição da evasão e da retenção em um Curso de Licenciatura em Matemática EaD. In: II Conferência Nacional de Educação Matemática, 2019, Taquara. Anais da II Conferência Nacional de Educação Matemática, Taquara, 2019. Disponível em: https://www2.faccat.br/portal/sites/default/files/65%20CO.pdf. Acesso em:03 jul. 2020.
SOUZA, J. A. et al. Curso de Licenciatura em Matemática a Distância - Uma Síntese do Projeto Pedagógico. RENOTE. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 3, n.1, 2005. Disponível em: http://www.cinted.ufrgs.br/renoteold/maio2005/artigos/a45_cursomatematica.pdf. Acesso em: 05 jul. 2020.
VIEL, S. R. Um Olhar Sobre a Formação de Professores de Matemática a Distância: o caso do CEDERJ/UAB. 2011. 218 f. Tese (Doutorado em Educação Matemática) – Instituto de Geociências e Ciências Exatas, Universidade Estadual Paulista, Rio Claro, 2011.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.