Digital Literacy: Collaborative Forum on the Distance Education
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1133Abstract
We experienced several changes in social, economic, cultural and educational relationships, coming from the use of Digital Information and Communication Technologies. Given this scenario, there is no way to avoid dealing with the subject, nor to avoid the paradigmatic changes caused by educational technologies, especially in distance education, given that this modality develops from and with Information and Communication Technologies. In this scenario, the research Digital Literacy in Distance Education emerged, which was developed in the Pedagogy course, from a university in northeastern Brazil. As a part of the study, this article intends to present the practices of Digital Literacy developed in a collaborative forum, in the component Profession Teacher, offered by the referred course. The investigation had a qualitative character with nuances of an ethnographic case study. For data collection, an immersion in the virtual learning environment - Moodle Mandacaru was carried out. The records made on the platform were used as a source, either in the participation of the forums or in the exchange of messages through the tools of interaction among the participants. It was possible to verify the presence of basic skills for digital literacy, such as research on the internet, critical assessment of content, hypertextual reading and construction of knowledge on the internet, in addition to encouraging interaction, collaboration, interactivity and autonomy, from the perspective of collaborative work. It was also found that digital literacy happens, mainly, when using innovative methodologies with the use of technologies.
Keywords: Distance education. Collaborative forum. Digital information and communication technology. Digital literacy.
Downloads
References
ALMEIDA, M. E, B. de. Integração das tecnologias: salto para o futuro. In: MORAN, José Manuel (Org.). Tecnologias na escola: Criação de redes em conhecimento. Brasília: Ministério da Educação, 2005.
ALMEIDA, M. E. B. de; VALENTE, J. A. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.
ANDRÉ, M. E. D. A. de. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 2002.
BASTOS, C. C. Metodologias ativas. 2006. Disponível em: http://educacaoemedicina.blogspot.com/2006/02/metodologias-ativas.htm. Acesso em: 21 out. 2018.
BELLONI, M. L. Educação a distância. Campinas: Autores Associados, 2015.
BUZATO, M. El K.. Letramentos digitais e formação de professores. In: III CONGRESSO IBERO-AMERICANO EDUCAREDE, maio, 2006, São Paulo. São Paulo: EducaRede; Fundação Telefônica, 2006.
CUSTÓDIO, S. G. et al. O Papel do Tutor na Humanização da Aprendizagem na Educação a Distância. EaD em Foco, V9, e767. 2019. doi: https://doi.org/10.18264/eadf.v9i1.767.
DIAS, R. A.; LEITE, L. S. Educação a Distância: da legislação ao pedagógico. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010
FARIA, E. T. Interatividade e mediação pedagógica em educação a distância. 2002. Tese (Doutorado em Educação) PUCRS. Disponível em:https://tede2.pucrs.br/tede2/bitstream/tede/3551/1/300658.pdf .Acesso em: 31 mar. 2019.
FUKS, H. (Org.); PIMENTEL, M. Sistemas Colaborativos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2012. 392 p.
GILSTER, P.. Digital Literacy. New York: John Wiley & Sons, Inc., 1997.
KENSKI, V. M. Comunidades de aprendizagem: em direção a uma nova sociabilidade na educação. Revista de Educação e Informática "Acesso" - SEED/SP, n. 15, p. 49-59, 2001.
LÉVY, P. As tecnologias da inteligência. O futuro do pensamento na era da informática. Tradução Carlos Irineu da Costa. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.
LÉVY, P. Cibercultura. 3. ed. Tradução Carlos Irineu da Costa.
São Paulo: Editora 34, 2010. 271 p.
MINAYO, M. C. de S. et al. Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 1994.
MORAN, J. M. Mudando a educação com metodologias ativas. In: SOUZA, Carlos Alberto de; MORALES, Ofelia Elisa Torres (Orgs.). Convergências midiáticas, educação e cidadania: aproximações jovens. Ponta Grossa, PR: Foca Foto-PROEX/UEPG, 2015, p.15-33.
OLIVEIRA, S. da C; FILHO, G. J. de L. Animação de fóruns virtuais de discussão: novo caminho para a aprendizagem em EAD via web. In: Novas tecnologias na Educação. v.4. n 2. CINTED-UFRGS. Dezembro, 2006. Disponível em:
https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/14279 . Acesso em: 18 mar. 2019.
ONRUBIA, J.; COLOMINA, R.; ENGEL, A. Os ambientes virtuais de aprendizagem baseados em trabalho em grupo e na aprendizagem colaborativa. In: COLL, C.; MONEREO, C. (Orgs.). Psicologia da Educação Virtual: aprender e ensinar com as Tecnologias da Informação e da Comunicação. Porto Alegre: Artmed, 2010.
POLAK, Y. N. de S. A Avaliação do Aprendiz em EaD. In: LITTO, F. M.; FORMIGA, M. (Org.). Educação a Distância: o estado da arte. São Paulo: Pearson, 2009. P. 153-160.
PRETI, O. Autonomia do aprendiz na educação a distância. In: PRETI, O (Org.). Educação a distância: construindo significados. Brasília: Plano, 2000.
SOARES, M. Novas práticas de Leitura e Escrita: Letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, Campinas, v. 23, n. 81, p.143-160, dez. 2002. Disponível em: https://www.cedes.unicamp.br/publicacoes/11. Acesso em: 17 jan. 2018.
TORI, R. Educação sem distância: as tecnologias interativas na redução de distâncias em ensino e aprendizagem. São Paulo: Editora Senac, 2010.
WAQUIL, M. P.; BEHAR, P. A. Princípios da pesquisa científica para investigar ambientes virtuais de aprendizagem sob o ponto de vista do pensamento complexo. In: BEHAR, P. A. et al. Modelos Pedagógicos em Educação a Distância. Porto Alegre: Artmed, 2009. Cap. 6. p. 146-178.
XAVIER, A. C. S. O Hipertexto na Sociedade da Informação: a constituição do modo de enunciação digital, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.