Teachers' Perceptions of Technologies in Health Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1091

Abstract

In view of the current changes in education, there has been a great advance in technologies at all levels of education and in different areas of knowledge. This article aimed to reflect and discuss the role of teachers in relation to technologies in health education. This qualitative research was based on the Oral Life History method. Ten free interviews were conducted with teachers of health education from different courses (undergraduate, graduate and technical courses). The sample consisted of two doctors, two psychologists, one biomedical, three pedagogues, a nurse and a professor of technology in health and hospital, working in public and private universities in the city of São Paulo. For data analysis, the Immersion and Crystallization method was used, according to the Hermeneutic Phenomenological Approach. As a result, only a single thematic category was explored: Teachers facing the Technology of Distance Education: problems and challenges. It was concluded that the implementation of technological resources in Distance Education is in a gradual process of changes in educational paradigms; adaptation of teachers and students; need for teacher qualification and failures in university infrastructure.

Keywords: Distance education. Technologies. Health teaching.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Adriana Teixeixa Pereira , Universidade Federal de São Paulo

Centro de História e Filosofia das Ciências da Saúde da EPM-UNIFESP

Simeão Donizete Sass, Universidade Federal de São Paulo

Docente do Centro de História e Filosofia das Ciências da Saúde (CeHFI) .

Dante Marcello Claramonte Gallian, Universidade Federal de São Paulo

Diretor do Centro de História e Filosofia das Ciências da Saúde (CeHFI) e Professor do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva da EPM-Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP)

References

ALMEIDA, O.C.S. et al. Evasão em cursos a distância: fatores influenciadores. Rev. bras. orientac. prof, São Paulo, v. 14, n. 1, p. 19-33, 2013.

ARRUDA, E.P.; ARRUDA, D.E.P. Educação í Distância no Brasil: polí­ticas públicas e democratização do acesso ao ensino superior. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 31, n. 3, p. 321-338, 2015.

BAIER, T.; BICUDO, M. A. V. A criação da inteligência coletiva, de acordo Pierre Lévy, em cursos de Educação a Distância. Acta Scientiae, Canoas, v. 15, n. 3, p. 420-431, 2013.

BARROS, N. M. A compreensão de Matemática em um ambiente online de formação de professores. 2013. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência), Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista (Unesp), Bauru, 2013.

BARTON, M.; WATERS, M. Creating an institutional repository: LEADIRS Workbook. Cambridge: MIT, p. 134, 2004.

BATISTA, J.O.; MOCROSKY, L.F.; MONDINI, F. Modos de Ser na/da Educação a

Distância. EaD em Foco, v. 10, e901, p. 01-14, 2020.

BORGES, F.A.F. A EaD no Brasil e o processo de democratização do acesso ao ensino superior: diálogos possí­veis. Revista Cientí­fica em Educação a Distância, EaD em foco, v. 05, n. 03, p. 75-94, 2015.

BORKAN, J. Immersion/Crystallization. In: B.F CRABTREE and W.L MILLER (Org.). Doing qualitative research. 2.ed. Thousand Oaks, California: Sage Publications, 1999, p.179-194.

BRASIL. Decreto nº 9.057, de 25 de maio de 2017. Regulamenta o art. 80 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasí­lia: Diário Oficial União, p. 01, 2017.

BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde (CNS). Resolução 569/2017. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para os Cursos de Graduação em Saúde. Diário Oficial da União, Brasí­lia, 8 de dez. 2017, p. 01-29.

BRASIL, Ministério da Educação. Instituí­ a Portaria nº 2.177/2019 que prevê a oferta de 40% da carga horária total do curso na modalidade de Ensino a Distância - EaD em cursos de graduações presenciais ofertados por Instituições de Educação Superior - IES pertencentes ao sistema federal de ensino. Diário Oficial da União, Brasí­lia, 6 de dezembro de 2019, Seção 1, p. 131.

CECíLIO, S.; REIS, B.M. Trabalho docente na era digital e saúde de professores universitários. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro, v. 26, n. 52, p. 295-311, 2016.

COELHO, C. U. F.; HAGUENAUER, C. J. As Tecnologias da Informação e da Comunicação e sua influência na mudança do perfil e da postura do professor. Colabor@, Revista Digital da CVA, v. 2, n. 6, 2004.

COSTA, M. et al. Bibliotecas e repositórios de objetos de aprendizagem: potencialidades para o processo de aprendizagem. Tecnologias na educação, ano 9, v./n. 22, p. 01-16, 2017.

COSTA, D.A.S. et al. Diretrizes curriculares nacionais das profissões da Saúde 2001-2004: análise í luz das teorias de desenvolvimento curricular. Interface Comunic., Saúde, Educ., Botucatu, v. 22, n. 67, p. 1183-1195, 2018.

DELORS, J. Educação, tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. UNESCO/Edições ASA/Cortez, 1997 (Edição brasileira).

DELORS, Jacques. Os quatro pilares da educação. In: Educação: um tesouro a descobrir. São Paulo: Cortezo, p. 89-102, 1998.

DEMO, P. Pesquisa e construção de conhecimento: metodologia cientí­fica no caminho de Habermas. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1994.

DUTRA, R.M.; PEREIRA, V. A atuação do docente tutor na Educação a Distância. Revista Multitexto, v. 3, n. 01, 2015.

ENS, R.T. Relação professor, aluno, tecnologia: um espaço para o saber, o saber fazer, o saber conviver e o saber ser. Colabor@, Revista Digital da CVA, Curitiba, v. 1, n. 3, p. 37-45, 2002.

FELIX, J.M.; SILVA, I.M.M. Repositórios Digitais na Educação a Distância: Dialogando com percepções de docentes da UAB. EaD em Foco, v. 10, e853, p. 01-12, 2020.

LAMMOGLIA, B.; MISSE, B. H. L. Possibilidades de avaliação de rendimento escolar em plataformas de cursos de Educação a Distância. In: BICUDO, M. A. V. (Org.). Ciberespaço: possibilidades que se abrem ao mundo da educação. São Paulo: Livraria da Fí­sica, 2014. p. 185-218.

MEDEIROS, G.S..; ROCHA FILHO, J.B. Fenomenologia Hermenêutica: da filosofia í pesquisa qualitativa no ensino – educadores dialógicos e perspectivas de mundos. Rev. Cienc. Educ., Americana, ano XVIII, n. 36, p.139-152, 2016.

MEIHY, J.C.S.B.; HOLANDA, F. História Oral: como fazer, como pensar. São Paulo: Editora Contexto, 2015.

MOORE, M.; KEARSLEY, G. Educação a distância: uma visão integrada. Trad. Roberto Galman. São Paulo: Thomson Learning, 2007.

OLIVEIRA, F.A.; DOS SANTOS, A.M.S. Construção do Conhecimento na Educação a Distância: Descortinando as Potencialidades da EaD no Brasil. EaD em Foco, v. 10, e799, p. 01-15, 2020.

OLIVEIRA, W. L. d. As tecnologias da informação e comunicação e a intensificação do trabalho docente. Revista: Educação, Formação & Tecnologias, v. 3 n.1, p. 84-95, 2010.

ORTH, M.A. et al. Ambientes virtuais de aprendizagem e formação continuada de professores na modalidade a distância. Conjectura: Filos. Educ., Caxias do Sul, v. 18,

n. 1, p. 42-58, 2013.

PIMENTEL, N.M. O desenvolvimento e o futuro da educação a distância no Brasil. Inc. Soc., Brasí­lia, DF, v. 10 n. 1, p. 132-146, 2016.

PRENSKY, M. Digital natives, digital immigrants. The Horizon, v. 9, n. 5, p. 01-06, 2001.

REZENDE, F. As novas tecnologias na prática pedagógica sob a perspectiva Construtivista. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v. 02, n. 01, p. 01-18, 2002.

RODRIGUES, C.A. O professor e a EaD: será que o docente está preparado para essa realidade? Domí­nios de Lingu@gem - Revista Eletrônica de Linguí­stica, v. 6, n. 2, 2012.

SUBER, P. Open Access. Cambridge: MIT Press, 2012.

VALENTE, C.; MATTAR, R.J. Second Life e Web 2.0 na Educação: o potencial revolucionário das novas tecnologias. São Paulo: Novatec, 2007.

Published

2020-08-21

How to Cite

Pereira , A. T., Sass, S. D. ., & Gallian, D. M. C. (2020). Teachers’ Perceptions of Technologies in Health Education. EaD Em Foco, 10(2). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1091

Issue

Section

Original Articles