Silence and Evasion in Distance Education: an Experience in the Virtual Environment Schoology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1083

Abstract

This article is the result of the experience of an online course ministered in the Virtual Learning Environment Schoology and aimed at students from one of the poles of the Distance Biology Sciences course, in order to analyze data related to virtual silence and evasion in distance education environments. After completing the course, electronic forms were sent to students (dropouts, evade and concluded) for data collection. The analysis of the collected data allowed us to conclude that, despite the effort of the course organizers in establishing a communication, many students remained silent, ending up evading. The concluded students positively evaluated the virtual Schoology environment, reinforcing its use in education. More research is needed on virtual silence and its impact on the evasion/dropout rates in distance courses.

Keywords: DE. Virtual learning environment. Evasion. Virtual silence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AHLERT, E. M.; LEITE, S. M.; CENCI, K. B. Fatores relevantes na escolha das ferramentas para a Ead: o caso da Univates. Signos, v.34, n.2, p. 39-66, 2013. Disponí­vel em: http://www.univates.br/revistas/index.php/signos/article/view/753/743. Acesso em 20 jun. 2020.

ALMEIDA, O. C. de S. de; ABBAD, G.; MENESES, P. P. M.; ZERBINI,T. Evasão em Cursos a Distância: Fatores Influenciadores. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v.14, n.1, p. 19-33, jan.-jun. 2013. Disponí­vel em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rbop/v14n1/04.pdf. Acesso em: 18 jun. 2020.

ARAUJO, N. T. de F.; OLIVEIRA, F. B.; MARCHISOTTI, G. G. Razões para a evasão a educação a distância. . In: Congresso Internacional ABED de Educação a Distância, 22, 2016, íguas de Lindóia. Anais do Congresso Internacional ABED de Educação a Distância. São Paulo: ABED, 2016, p. 1-10.

ARRUDA, E. P.; ARRUDA, D. E. P. Educação í Distância no Brasil: Polí­ticas Públicas e Democratização do acesso ao Ensino Superior. Educação em Revista, v. 31, n. 3, p. 321–338, 2015. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/pdf/edur/v31n3/1982-6621-edur-31-03-00321.pdf. Acesso em: 17 maio 2020.

BAIRRAL, M. A. Interagindo, ouvindo o silêncio e refletindo sobre o papel do formador em chat com professores de matemática. Educar em Revista, n. especial, p. 173-189, 2011. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/pdf/er/nse1/12.pdf. Acesso em 19 jun. 2020.

BITTENCOURT, I. M.; MERCADO, L. P. L. Evasão nos cursos na modalidade de educação a distância: estudo de caso do Curso Piloto de Administração da UFAL/UAB. Ensaio: Avaliação e Polí­ticas Públicas em Educação, vol. 22, n. 83, p. 465-504, abr./jun. 2014. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v22n83/a09v22n83.pdf. Acesso em 19 jun. 2020.

BIZARRIA, F. P. de A. et al. Papel do tutor no combate í evasão na EaD: percepções de profissionais de uma instituição de ensino superior. Revista de Educação, Ciência e Cultura, vol. 20, n. 1, jan./jul. 2015. Disponí­vel em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Educacao/article/view/2236-6377.15.5/pdf. Acesso em: 20 jul. 2020.

BRITO, R. Evasão na Educação a Distância 2017: Um estudo sobre o primeiro ano do novo projeto pedagógico da Uniube EaD e seu impacto nos cursos tecnólogos. In: Congresso Internacional de Educação e Tecnologias, 2018, São Carlos. Anais do Congresso Internacional de Educação e Tecnologias. São Carlos: UFSCar, 2018, p. 1-7.

CARVALHO, H. G. de; SOUZA, J. A. da S. Alunos silentes online: estudo de caso em uma disciplina do CEFET-MG. Pesquisas em Discurso Pedagógico, Rio de Janeiro, v. 1, n. 1, p. 1-14, jun. 2016. Disponí­vel em: https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/26720/26720.PDFXXvmi=. Acesso em: 19 maio 2020.

COLPANI, R. Educação a Distância: Identificação dos Fatores que Contribuí­ram para a Evasão dos Alunos no Curso de Gestão Empresarial da Faculdade de Tecnologia de Mococa. EaD em Foco, v.8, n.1, p. e688, 2018. Disponí­vel em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/688/328. Acesso em: 19 jun. 2020.

COSTA, R. L. da.; SANTOS, J. C. dos. A evasão em cursos técnicos í distância. Educar em revista, v. 1, n.66, p. 241-256, out./dez. 2017. Disponí­vel em: https://www.scielo.br/pdf/er/n66/0104-4060-er-66-241.pdf. Acesso em 20 jun. 2020.

CRUZ, J. M. M.; LOPES, A. M. de A.; MARTINS, A. de O. Tecnologias Digitais e Metodologias Ativas na Formação Continuada de Professores: uma experiência de Sala de Aula Invertida no 9º ano do Ensino Fundamental. Renote, vol. 17, n.1, julho, p. 547-556, 2019. Disponí­vel em: https://www.seer.ufrgs.br/renote/article/viewFile/95947/53940. Acesso em 20 jun. 2020.

FAVERO, V. M. F. Dialogar ou evadir: Eis a questão! Um estudo sobre a permanência e a Evasão na Educação a Distância. 2006. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 2006.

FARIA, J. C. de.; RODRIGUES, G. F. de S. Educação a distância e seus números de evasão no Brasil. ígora - A revista cientí­fica da FaSaR, v.1, n.2, p.179-190, dez. 2017. Disponí­vel em: https://www.fasar.com.br/revista/index.php/agora/article/download/76/45/. Acesso em 20 jun. 2020.

FERREIRA, A. E. S. C. da S. Schoology: Um sistema de Gerenciamento de Aprendizagem (SGA) nas aulas de inglês. In: Simpósio Interdisciplinar de Tecnologias na Educação (SInTE),1, 2015, Boituva . Anais do I Simpósio Interdisciplinar de Tecnologias na Educação. São Paulo: IFSP, 2016, p. 293-295.

FREITAS, K. S. DE; MAGALHíES, L. K. C. DE. Educação a Distância: Educação aqui, ali e acolá – ontem, hoje e amanhã. Gerir, v. 7, n. 20, p. 11–54, 2001. Disponí­vel em: http://www.liderisp.ufba.br/modulos/ead.pdf. Acesso em: 17 maio 2020.

GOMES, M. da P. C. A.; POSSAMAI, S. A tutoria frente í evasão em EaD. Revista Extensão, v.3, n.1, 2019. Disponí­vel em: https://revista.unitins.br/index.php/extensao/article/view/1368/1134. Acesso em: 20 jun. 2020.

LACERDA, F. K. D. de; ESPíNDOLA, R. de. M. Evasão na Educação a Distância: Um estudo de caso. EaD em Foco, v.3, n.1, p. 96-108, Dez. 2013. Disponí­vel em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/174/45. Acesso em 19 jun. 2020.

MAIA, C.; MATTAR, J. ABC da EaD: a Educação a Distância hoje. 1. ed. São Paulo: Pearson, 2007.

NARDIN, A. C. de; FRUET, F. S. O.; BASTOS, F. da P. de. Potencialidades tecnológicas e educacionais em ambiente virtual de ensino-aprendizagem livre. Novas Tecnologias na Educação, Rio Grande do Sul, v. 7, n. 3, p. 1-10, dez. 2009. Disponí­vel em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/13582/8847. Acesso em: 19 maio 2020.

NOBRE, A. L.; OTTE, J. A evasão na educação a distância: analisando a realidade do curso técnico em alimentação escolar do programa profuncionario. Thema, v.14, n.3, p.313-327, 2017. Disponí­vel em: http://periodicos.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/view/428/579. Acesso em 20 jul. 2020.

OLIVEIRA, P. R.; OESTERREICH, S. A.; ALMEIDA, V. L. de. Evasão na pós-graduação a distância: evidências de um estudo no interior do Brasil. Educação e Pesquisa, v.44, e165786, 2018. Disponí­vel em: http://www.revistas.usp.br/ep/article/view/143495/138177. Acesso em: 20 jun. 2020.

PEDROSA, R. A.; NUNES, D. O Desafio da Evasão em Cursos Superiores na Modalidade Ead. Paidéia, v.11, n.20, 2019. Disponí­vel em: https://periodicos.unimesvirtual.com.br/index.php/paideia/article/view/919/860. Acesso em 20 jun. 2020.

PRIMO, L. Autoavaliação na educação a distância impacto na formação de estudantes e tutores em cursos de pós-graduação relato de experiência. In: Congresso de Educação a Distância, 13, 2008, Santos. Anais do 13º Congresso de Educação a Distância. São Paulo: ABED, 2008, p. 1-10.

RANGEL, R. dos S.; BATISTA, S. C. F.; PEIXOTO, G. T. B. Sala de Aula Invertida: análise de uma experiência com o ambiente virtual Schoology. Renote, vol. 16, n. 1, julho, p. 53-62 2018. Disponí­vel em: https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/86029/49392. Acesso em: 20 jun. 2020.

SANTOS, F. M. L. N.; TELES, F. M. C.; VERISSIMO, P. D. Evasão na Educação a Distância: um estudo de evasão na escola de gestão pública no estado do Ceará – EGP. In: Congresso Internacional ABED de Educação a Distância, 20, 2014, Ceará. Anais do Congresso Internacional ABED de Educação a Distância. Ceará: ABED, 2014, p. 1-7.

SILVA, R. F. da; CORREA, E. S. Novas tecnologias e educação: a evolução do processo de ensino e aprendizagem na sociedade contemporânea. Educação & Linguagem, São Paulo, v. 1, n. 1, p.23-35, jun. 2014. Disponí­vel em: https://www.fvj.br/revista/wp-content/uploads/2014/12/2Artigo1.pdf. Acesso em: 05 abr. 2020.

SILVA, R. F.; MANGUEIRA, T. S.; FONSECA, P. G. O uso do ambiente virtual de aprendizagem Moodle da Universidade Federal do Vale do São Francisco a partir da perspectiva UTAUT. Revista Opara – Ciências Contemporâneas Aplicadas, v. 8, n. 2, p. 240-254, 2018. Disponí­vel em: http://revistaopara.facape.br/article/viewFile/293/156. Acesso em 20 jun. 2020.

SILVA, V. D.; PASSOS, M. L. S.; NOBRE, I. A. M. Evasão na educação a distância: as causas do abandono em um curso de pós-graduação Lato Sensu. Revista Ifesciência, v. 5, n. 2, p. 114-124, 2019. Disponí­vel em: https://ojs.ifes.edu.br/index.php/ric/article/view/438/385. Acesso em: 19 jun. 2020.

TAMARIZ, A. D. R.; SOUZA, M. de. Educação a distância no Brasil: perspectivas para redução na evasão de alunos matriculados. Linkania, v.5, n.1, p. 227-253, 2015. Disponí­vel em: http://linkania.org/master/article/view/330/199. Acesso em 19 de jun. 2020.

Published

2020-09-08

How to Cite

de Oliveira Silva, L., Santos, D. A. dos ., & Alves, H. C. . (2020). Silence and Evasion in Distance Education: an Experience in the Virtual Environment Schoology. EaD Em Foco, 10(2). https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1083

Issue

Section

Original Articles