Teaching of International Relations in Distance Learning: the Experience of the Public Administration Course
DOI:
https://doi.org/10.18264/eadf.v10i2.1077Abstract
The present work has as main objective to analyze the integrative tools in the development of ranged education in the discipline of International Relations, within the scope of the semi-presential course in Public Administration at the Universidade Federal Fluminense (UFF). Which is offered in partnership with the Rio de Janeiro's Ranged Superior Education Association (CEDERJ). Such an analysis is necessary due to the expansion of distance education in Brazil as an educational inclusion tool; and, especially in the space in question, of consolidating dialogical teaching channels focused on International Relations. Which have an interdisciplinary and comprehensive character, in addition to adding to the programmatic content of the discipline, several fields of training knowledge of public managers from the perspective of the international sphere. For this, the same semi-structured questionnaire was applied to students participating in the discipline in the first semester of the years 2017 and 2019. In this sense, it is possible to verify that the discipline of International Relations (IR) of the Public Administration course offers standard virtual instruments Moodle / CEDERJ's system, such as Distance Activities (ADs) and other standard instruments (notice board, tutoring room, among others), in addition to some additional instruments such as: the use of chats, and the adoption of videos, texts and blogs as complementary materials. In general, students consider the subject to be very interactive. However, fundamental spaces, such as the tutoring room, are still not perceived as effective for the promotion of dialogues and the construction of new knowledge.
Keywords: Semi-presential teaching. Interactive tools. Moodle
Downloads
References
ALENCAR, E. Análise do significado: roteiro de aula. [S.l.: s.n.], 2002. 20 f. Mimeo.
BARROS, J., BEZERRA, T., CUNHA, M. Uma revisão sistemática da literatura sobre gamificação no ambiente virtual de aprendizagem (AVA)" Moodle" e seus impactos no processo de ensino-aprendizagem. In: Anais da XIX Escola Regional de Computação Bahia, Alagoas e Sergipe. SBC. 2019. p. 546-555
CENSO DIGITAL EAD.BR 2018. Relatório analítico da aprendizagem a distância no Brasil. Disponível em: http://abed.org.br/arquivos/CENSO_DIGITAL_EAD_2018_PORTUGUES.pdf Acessado em: 10 de dezembro de 2019.
CENTRO DE EDUCAÇíO A DISTÂNCIA DO ESTADO DO RIO DE JANEIRO. Nossos Cursos. Disponível em: http://cederj.edu.br/cederj/cursos/administracao-publica/ Acessado em 05 de fev. 2020.
CATAPAN, A. H. Uma metodologia para elaboração de material didático para
EAD. Anais do 16º Congresso Internacional de Educação a distância. Florianópolis, 2010.
CLAUSEWITZ, C. Da guerra. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade. São Paulo: Martins Fontes, 2002.
FRANÇA, C. M.; DE OLIVEIRA, J.; KFORI, S. F. Contribuições dos Fóruns de Discussão em um Curso de Educação a Distância, na Modalidade Blended Learning, ofertado na Rede Pública do Estado do Paraná. EAD em Foco. v. 9, n. 1, 2019.
GILPIN, R. War and Change in World Politics. Cambridge: Cambridge University Press. 1981.
GUAREZI, R. D. C. M.; MATOS, M. M. de. Educação a distância sem segredos. Ibpex 2009.
JATOBí, D.; LESSA, A. C.; OLIVEIRA, H. A. de. (Coords.). Teoria das Relações Internacionais. v. 2. São Paulo: Saraiva, 2013.
RODRIGUES, T. M. de S. Relações Internacionais. 2ª Ed. Florianópolis: UFSC/CAPES-UAB, 2012.
ROSALIN, B. C. M.; CRUZ, J. A. S.; DE MATTOS, M. B. G. A importância do material didático no ensino a distância. Revista on line de Política e Gestão Educacional, 2017, p. 814-830.
SABBATINI, R. M. E. Ambiente de Ensino e Aprendizagem via internet: a plataforma moodle. Campinas: Instituto Edumed, 2007.
THIELMANN, R.; et. al. Desafios da Educação a Distância em Cursos de Especialização: a experiência da Universidade Federal Fluminense com o PNAP. 2015.
TRACTENBERG, L.; TRACTENBERG, R. Seis competências essenciais da docência online independente. CONGRESSO ABED. 2007.
VÉRAS, S. C. L. M. O tutor como coadjuvante no processo de aquisição de conhecimento. TE em Revista. Brasília, v. 1, n. 1, jan/dez 2007. p. 55-72
Published
How to Cite
Issue
Section
License
All articles published in Revista EaD em Foco receive the license
Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional (CC BY 4.0).
All subsequent publications, complete or partial, must be made with the acknowledgment, in citations, of the Revista EaD em Foco as the original editor of the article.