Web Conferencing: What a Group of Distance Learning Students Say

Authors

DOI:

https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.1038

Abstract

The number of students entering Distance Higher Education has been increasing in recent years. Distance education (DE) has been recognized as a viable and significant alternative for professional education in Brazil. With its growth, new information and communication technologies were incorporated. One of these technologies is web conferencing, a synchronous tool for multimodal and multimedia communication. The objective of this research was to analyze the profile of students who use web conferencing and to verify their perceptions about the tool. The methodology used in this work consisted of collecting data from a questionnaire aimed at students of a course in Biological Sciences at the CEDERJ consortium. In all, 207 students responded to this research tool on-line, using Google Forms. The results indicated that students regularly access the study platform and do so from their homes. Web conferencing have enabled pedagogical mediation for students who live far from their classroom support centers. The students gave positive evaluations to the web conferencing, indicating high levels of understanding and interest in the contents taught. They positively evaluated the resources used by mediators in these spaces, such as figures and language, promoting interactivity among users. Connection has not proved to be a limiting factor for most students. Analyzed together, the evaluations indicate that web conferencing represent a fundamental resource for promoting the teaching and learning process in distance education and should be progressively used in other disciplines or courses.

Keywords: University education. Web conferencing. Video tutorial.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Glauca Torres Aragon, Universidade Estadual do Norte Fluminense Darcy Ribeiro

 

 

References

ALMEIDA, C. DE M. E; MAGUELA, Z. V. Tecnologia interativa e mediação pedagógica: experiências com a videotutoria no consórcio CEDERJ. Congresso Internacional de Educação e Tecnologias. 2018

ARAGON, G. T.; SILVA, C. F. Desempenho de estudantes de diferentes municí­pios em uma disciplina do Ensino Superior í distância (CEDERJ). EaD em foco, v. 1, n. 1, 2010.

BIELSCHOWSKY, C. Consórcio Cederj: A História da Construção do Projeto. EaD em foco, v. 7, n. 2, 2017.

BRASIL. Censo da Educação Superior 2018: notas estatí­sticas. Ministério da Educação, 2019.

Brasil. Ministério da Educação. Portaria nº 2.117: dispõe sobre a oferta de carga horária na modalidade de Ensino a Distância em cursos de graduação presenciais ofertados por Instituições de Educação Superior - IES pertencentes ao Sistema Federal de Ensino. 2019.

CAMPOS, M. L. G.; MAGUELA, V. Z.; HORTA, C.; SALVADOR, D. F. A Webconferência como Ferramenta de Apoio í Tutoria nos Cursos da Graduação CEDERJ – Uma Avaliação sobre o Programa de Capacitação e Difusão de Uso. EaD em foco, v. 5, n. 1, 2015.

GODOI, M. A.; OLIVEIRA, S. M. DA S. S. O Perfil do Aluno da Educação a Distância e seu Estilo de Aprendizagem. EaD em Foco, v. 6, n. 2, 2016.

KEAR, K.; CHETWYND, F.; WILLIAMS, J.; DONELAN, H. Web conferencing for synchronous online tutorials: Perspectives of tutors using a new medium. Computer & Education, v. 58, n. 3, p. 953–963, 2012.

MARTINS, N. H. DA S. P.; SALVADOR, D. F.; ROLANDO, L. G. R.; LUZ. M. R. M. P. Perfil de Uso das Ferramentas de Internet por Alunos de Licenciatura em Biologia na Modalidade Semipresencial. EaD em foco, v. 5, n. 1, 2015.

MENDONÇA, I. T. M.; GRUBER, C. Interação sí­ncrona na Educação a Distância a partir do olhar dos estudantes. Informática na Educação: teoria & prática, v. 22, n. 2, p. 159–174, 2019.

PEREIRA, E. G.; OLIVEIRA, L. R. TIC na Educação: desafios e conflitos versus potencialidades pedagógicas com a WEB 2.0. X Colóquio Sobre Questões Curriculares & VI Colóquio Luso Brasileiro de Currí­culo. 2012

ROSSE, C. G.; ARAGON, G. T.; ALBUQUERQUE, C. F. DA S.; ANDRADE, V. A.; ALVES-OLIVEIRA, M. F. Uma análise sobre a utilização de webconferência na Educação í Distância no Brasil. Conferencia de la Asociación Latinoamericana de Investigación en Educación en Ciencias. 2019

SALVADOR, D. F.; ROLANDO, L. G. R.; ALMEIDA, C. M.; MELLO, J. A. Mudança de cultura no uso de tecnologias educacionais: estudo de caso no modelo semipresencial do Cederj. EaD em foco, v. 5, n. 1, 2015.

SKYLAR, A. A. A Comparison of Asynchronous Online Text-Based Lectures and Synchronous Interactive Web Conferencing Lectures. Issues in Teacher Education, v. 18, n. 2, 2009.

SOUZA, S. S. DOS S.; CARVALHO, Â. M. R.; ARAGON, G. T. Ensino Superior a Distância: o alcance da oferta no Rio de Janeiro. Revista acadêmica MAGISTRO, v. 2, n. 16, 2017.

Published

2020-06-15

How to Cite

Rosse, C. G. ., Aragon, G. T., & de Oliveira, M. de F. A. . (2020). Web Conferencing: What a Group of Distance Learning Students Say. EaD Em Foco, 10(1), 13. https://doi.org/10.18264/eadf.v10i1.1038

Issue

Section

Original Articles